Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące, zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Przedszkole Nr 179 jest przedszkolem publicznym.
2. Siedziba przedszkola znajduje się w Warszawie, ul. Jarocińska 12/14.
3. Ustalona nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Nr 179
Adres:
04-171 Warszawa
ul. Jarocińska 12/14
tel./ fax 22 610-43-70
4. Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.
5. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Organem prowadzącym jest: Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Praga Południe ul. Grochowska 274 03-841 Warszawa
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest :
Kuratorium Oświaty w Warszawie 00-024 Warszawa Al. Jerozolimskie 32
§ 2
Cele i zadania przedszkola
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
1) Celem przedszkola jest:
a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji; dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy muszą być objęte opieką logopedyczną w przedszkolu, a rodziców tych dzieci należy włączyć w proces korygowania rozwoju mowy;
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
g) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
h) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
I. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi. Zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
II. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
III. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
IV. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
V. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
VI. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
VII. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
VIII. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
IX. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
X. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
XI. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
XII. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
XIII. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
XIV. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
XV. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.
2) Przedszkole realizuje zadania, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowywaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole w następujący sposób:
1. zgodnie z arkuszem organizacji na dany rok szkolny; 2. organizuje różnorodną aktywność edukacyjną prowadzoną przez wykwalifikowany personel pedagogiczny i specjalistyczny, prowadzi pracę pedagogiczną według programów zgodnych z podstawą programową;
2a - w miarę potrzeb organizuje działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3. organizuje zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, przy czym musi to być uwzględnione w arkuszu organizacji przedszkola zatwierdzanym przez organ prowadzący; szczegółowe zasady i harmonogram pracy zespołu wczesnego wspomagania będą każdorazowo ustalane w zarządzeniu dyrektora;
4. tworzy warunki materialne i organizacyjne do animowania różnorodnych sytuacji edukacyjnych poprzez:
a) aranżację sal i ogrodu przedszkolnego wyzwalającą wielostronną aktywność dzieci,
b) organizowanie bazy dydaktycznej dla specjalistów.
5. przedszkole pracuje w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz opracowanych na jej podstawie programy własne lub programy zatwierdzone przez MEN i stanowiące przedszkolny zestaw programów uwzględniających:
- odmienną aktywność poznawczą dziecka,
- twórczą aktywność dziecka (muzyczną, plastyczną, werbalną i ruchową) integrującą różne obszary edukacyjne,
- stopniowe nabywanie umiejętności czytania, pisania oraz matematycznego myślenia,
- podmiotowe relacje dziecka z otoczeniem, bazujące na jego możliwościach i wspomagające jego rozwój poprzez oferty wspólnych działań: dzieci i nauczyciela,
- otwartość programową i organizacyjną.
2.1) Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
2.2) Podstawowymi formami działalności edukacyjnej są:
a) sytuacje dydaktyczno-wychowawcze (indywidualne, zespołowe i grupowe) organizowane przez nauczyciela,
b) zabawy dydaktyczne, ruchowe, badawcze, konstrukcyjne, itp., wycieczki, koncerty muzyczne, przedstawienia teatralne,
c) zajęcia specjalistyczne (logopedyczne, reedukacyjne) organizowane przez psychologa, logopedę,
d) zajęcia dodatkowe, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, np. umuzykalnianie, gimnastyka korekcyjna, nauka języków obcych, tańce, plastyka – prowadzone na wniosek i koszt rodziców (prawnych opiekunów),
e) religia z uwzględnieniem prawa rodziców do decydowania o uczestnictwie dzieci w zajęciach.
2.3) Przedszkole organizuje różnorodne formy współpracy z rodzicami (opiekunami):
a) spotkania indywidualne, zespołowe, grupowe z nauczycielami oraz z różnymi specjalistami w zależności od potrzeb i zainteresowań rodziców,
b) zajęcia otwarte i warsztaty, podnoszące świadomość pedagogiczną rodziców (opiekunów),
c) uroczystości, imprezy artystyczno-rekreacyjne, integrujące przedszkole z domem rodzinnym.
2.4)) Współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz instytucjami i stowarzyszeniami edukacyjnymi, a także Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Strażą Miejską.
2.5) Inspiruje nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i doskonalenia, jak również zdobywania kolejnych szczebli awansu zawodowego poprzez:
a) studia wyższe i podyplomowe,
b) uczestnictwo w kursach, warsztatach, seminariach, zajęciach otwartych,
c) wewnętrzne doskonalenie nauczycieli.
2.6) Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
2.7) Na wniosek rodziców przedszkole może zorganizować naukę religii .
3) Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
3.1) Zadania opiekuńcze przedszkole wykonuje odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów b.h.p.
3.2) Przedszkole zapewnia opiekę dziecku od momentu oddania do odebrania go przez rodziców /opiekunów/ lub osoby przez nich upoważnione. Osobą odpowiedzialną za dziecko w czasie jego pobytu w przedszkolu jest nauczyciel oraz pozostały personel w zakresie swojego działania.
3.3) Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno- wychowawcze zgodnie z programem i planem pracy.
3.4) Nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
3.5) Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zajęć, łazienka, szatnia, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
3.6) Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć.
3.7) Nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
3.8) W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
3.9) Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z Regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu.
3.10) Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p.poż, przepisów ruchu drogowego.
3.11) Przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być sprawdzony przez pracownika fizycznego, odpowiedzialnego za stan porządku w ogrodzie i sprawność sprzętu.
3.12) Ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność.
3.13) W czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie przystosowanej do wieku i potrzeb: leżakowanie, ćwiczenia i zabawy relaksacyjne, uspokajające.
3.14) Gdy pozwalają na to warunki atmosferyczne, dzieci powinny codziennie przebywać na powietrzu.
3.15) W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura, co najmniej +15º C. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć w/w temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole.
3.16) Dyrektor przedszkola powierza oddział opiece jednego, dwóch lub trzech nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału i obowiązującego pensum nauczycieli.
3.17) W grupie dzieci 3-letnich jest zatrudniona pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki.
3.18) Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola muszą być wcześniej uzgodnione z dyrektorem przedszkola, nauczyciel jest zobowiązany przedstawić kartę wycieczki (cel, trasa wycieczki lub spaceru oraz liczbę osób dorosłych celem zapewnienia bezpieczeństwa).
3.19) Wychowankowie są objęci ubezpieczeniem. Ubezpieczenie jest dobrowolne.
3.20) Pracownik administracyjny czy nauczyciel, który zaniedbał swoje podstawowe obowiązki związane z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa, nie ponosi odpowiedzialności materialnej w stosunku do dziecka, które uległo nieszczęśliwemu wypadkowi, ale odpowiada służbowo (za skutki pozostawienia dzieci bez nadzoru) przed dyrektorem przedszkola i organem prowadzącym.
4) Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
4.1) Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają je z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
4.2) Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, ,upoważnioną (na piśmie ) przez rodziców. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili.
4.3) Rodzice (opiekunowie prawni) mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić przez udzielenie pisemnego pełnomocnictwa.
4.4) Upoważnienie do odbioru dziecka przez osobę nieletnią (rodzeństwo) będzie respektowane tylko wtedy, gdy dokument ten zostanie potwierdzony w obecności dyrektora przedszkola.
4.5) Opiekę nad dziećmi przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby pisemnie przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
4.6) Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielce;
4.7) Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać je pracownikowi przedszkola. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi nauczyciel.
4.8) Personel przedszkola sprawuje opiekę nad dzieckiem od chwili przekazania go nauczycielce, do chwili odebrania przez rodzica lub osobę upoważnioną (pisemna zgoda rodziców), zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
4.9) Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to upoważnionemu pracownikowi. Dziecko przyprowadzane jest do szatni i przekazywane rodzicowi. Od tego momentu osoba odbierająca dziecko odpowiedzialna jest za jego bezpieczeństwo.
4.10) Rodzic przestrzega godzin przyprowadzania i odbioru dziecka z przedszkola zgodnie z oświadczeniem o pobycie dziecka w przedszkolu określonym w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola na dany rok szkolny.
4.11) Nauczycielka zobowiązana jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców lub prawnych opiekunów, kto jest upoważniony do odbioru dziecka; Dyrektor zobowiązuje nauczycielki do bezwzględnego przestrzegania oświadczeń o odbiorze dziecka;
4.12) Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest on w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa; osoby nietrzeźwe nie mogą odbierać dzieci z przedszkola,
4.13) O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie powiadomiony dyrektor przedszkola lub jego zastępca. W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
4.14) Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka (prawnych opiekunów)
4.15) W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów dziecka ) nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami ( prawnymi opiekunami dziecka ).
4.16) Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
4.17) Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
4.18) Na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia na piśmie od lekarza pediatry, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu.
4.19) Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę.
4.20) Rodzice pisemnie oświadczają o sposobie postępowania w razie wypadku dziecka w przedszkolu.
5) Organizacja zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci
5.1) Dzieci na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci (gimnastyka ogólnorozwojowa, zajęcia muzyczne, język angielski itp.)
5.2) Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców. Zajęcia te finansowane są także w całości przez rodziców. Mają one charakter dobrowolny, a ich prowadzenie może być powierzone wyspecjalizowanym firmom.
5.3) Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4 letnich, a około 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.
5.4) Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
5.5) Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
6.) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu
1) Polega w szczególności na:
- diagnozowaniu środowiska dziecka;
- rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia;
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce;
- wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;
- organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli i rodziców;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
2) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne
3) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
- rodziców,
- poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
4) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu, organizowana jest w szczególności w formie:
zajęć logopedycznych, gimnastyki korekcyjnej,
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
7. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
1) Jeżeli dziecko jest objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, ale stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do „zerówki”, wtedy właściwą dla tego dziecka formą nauczania jest nauczanie indywidualne.
1 a) Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
1 b) Dyrektor przedszkola , w którym są zorganizowane oddziały przedszkolne, organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu z organem prowadzącym.
1 c) Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego.
1 d) Przedszkole może organizować indywidualne nauczanie i wychowanie szczególnie dzieciom 6-letnim, o obniżonym ogólnie poziomie funkcjonowania intelektualnego, z dysfunkcją ruchu, uniemożliwiającą lub utrudniającą, uczęszczanie do przedszkola, przewlekle chorym i innym, stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach przedszkolnych;
1 e) Nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne musi mieć takie same kwalifikacje co nauczyciele pracujący w przedszkolu.
1 f) W nauczaniu indywidualnym nauczyciel może realizować program w pełni dostosowany do możliwości konkretnego dziecka. Powinien jednak dobierać treści nauczania w taki sposób, aby możliwe było zrealizowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
1 g) Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, zazwyczaj w domu rodzinnym. Dyrektor przedszkola powinien jednak umożliwić dziecku uczestniczenie w życiu przedszkola (np. w różnego rodzaju uroczystościach, imprezach okolicznościowych), aby ułatwić mu pełny rozwój osobowy i integrację ze środowiskiem rówieśników.
1 h) Dziecko nauczane indywidualnie powinno być wpisane do dziennika zajęć danego oddziału przedszkolnego, z odpowiednią adnotacją. Pozostała dokumentacja prowadzona jest analogicznie jak w stosunku do innych dzieci.
2) Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy: rozkład architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego, istnieje możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli specjalistów;
3) W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, na wniosek nauczycielki oddziału i Rady Pedagogicznej, dyrektor jest zobowiązany skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej w celu wydania orzeczenia w sprawie: przyjęcia lub nie przyjęcia dziecka do przedszkola z podaniem uzasadnienia (wskazania lub przeciwwskazania do przebywania w typowej grupie przedszkolnej);
4) Za zgodą na finansowanie przez organ prowadzący, przedszkole może tworzyć oddziały integracyjne dla dzieci z określonym schorzeniem:
- dzieci do tego oddziału kwalifikuje na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- oddział integracyjny może być utworzony, a dyrektor przedszkola będzie zabiegał o utworzenie tego oddziału, jeśli na dany rok szkolny zgłosi się przynajmniej troje dzieci z orzeczeniem poradni,
- przyjęcia dzieci do tego oddziału dokonuje dyrektor przedszkola,
- przedszkole nie posiada warunków do przyjęcia dzieci niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
§ 3
Organy przedszkola
1. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty organami przedszkola są: a) dyrektor przedszkola, b) rada pedagogiczna, c) rada rodziców.
1 a) Dyrektor przedszkola
1) Kieruje bieżącą działalnością wychowawczo - dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
3) Gromadzi informację o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
4) Dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
5) Uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli.
6) Przygotowuje arkusz organizacji przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu zgodnie z wytycznymi Biura Edukacji.
7) Realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji.
8) Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne.
9) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki.
10) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
11) Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.
12) Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem
13) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników, b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki, c) przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom, d) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
14) Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.
15) Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole. Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
16) Podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących (np. o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego).
17) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
18) W przedszkolu tworzy się społeczne stanowisko zastępcy dyrektora, który w razie potrzeby przejmuje te czynności wynikające ze statusu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
1b) Rada Pedagogiczna
1) Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
2) W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
3) W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
4) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
5) Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych, przed przerwą wakacyjną, oraz w miarę bieżących potrzeb.
6) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola, b) uchwalanie statutu przedszkola, c) opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów, d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, e) podejmowanie w porozumieniu z psychologiem i rodzicami uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków, f) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
7) Rada pedagogiczna opiniuje: a) organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia, b) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, c) projekt planu finansowego przedszkola, d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
8) Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
9) Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
10) Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
11) Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
12) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
1c) Rada Rodziców
1) Rada rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz placówki.
2) Rada rodziców składa się z jednego członka rad oddziałowych .
3) Wyboru członków do Rad oddziałowych i Rady rodziców dokonuje się co roku na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców.
4) Rada rodziców:
a) posiada pełnomocnictwo rodziców poszczególnych grup wiekowych do reprezentowania ich spraw oraz do współpracy z dyrektorem i radą pedagogiczną,
b) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci,
c) opiniuje statut przedszkola,
d) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,
e) opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora
f) ma prawo występowania do dyrektora i rady pedagogicznej oraz organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór nad przedszkolem z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
5) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych
6) Zebrania rady rodziców są protokołowane.
7) Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
1. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
3. W przedszkolu nie funkcjonuje rada przedszkola.
4. Organy przedszkola współdziałają ze sobą. Każdy z nich ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w regulaminach. Organy przedszkola na bieżąco wymieniają informacje pomiędzy sobą.
1) Organy przedszkola mogą nawzajem kierować do siebie wnioski, opinie dotyczące wszystkich spraw przedszkola.
2) Organy mogą spotykać się na wspólnych zebraniach. Mogą zapraszać przedstawicieli innych organów na swoje posiedzenia w celu zorganizowanego współdziałania w realizacji zasięgnięcia opinii innego organu w sprawie organizacji imprez, organizacji pracy placówki i prawidłowego funkcjonowania przedszkola, a także w celu bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
3) Wszelka wymiana informacji między dyrektorem, a radą pedagogiczną dokonuje się poprzez: - zeszyt zarządzeń i komunikatów, - rozmowę;
4) Komunikaty i informacje dla rodziców, umieszczane są na bieżąco na tablicy ogłoszeń.
A. Zasady współpracy między organami przedszkola
Współdziałanie organów przedszkola ma na celu tworzenie wychowankom jak najlepszych warunków rozwoju oraz podnoszenie jakości pracy przedszkola
Organy przedszkola współpracują ze sobą w taki sposób, aby:
1) każdy z tych organów miał możliwość właściwego, swobodnego działania i podejmowania decyzji- w ramach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i uszczegółowionych w statucie przedszkola;
2) zapewniona była bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami.
4.1. Dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców wspólnie organizują pracę przedszkola (wycieczki, uroczystości, wzbogacanie placówki w zabawki i pomoce dydaktyczne)
4.2. Dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców wspólnie informują się o podjętych działaniach i decyzjach .
4.3. Dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców współpracują ze sobą w sprawach nauczania i opieki.
5. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
1) Organy przedszkola działają zgodnie z prawem.
2) Podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów.
3) Sprawy sporne między organami rozstrzyga dyrektor przedszkola.
4) Na terenie przedszkola zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby. Zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów.
A. Tryb rozwiązywania sporów między dyrektorem przedszkola i radą pedagogiczną Dyrektor i rada pedagogiczna powinni dążyć do polubownego załatwiania sporów w toku:
1) indywidualnych rozmów;
2) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej – w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku;
3) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej, z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie:
1) do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej;
2) do organu prowadzącego - w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
B. Tryb rozwiązywania sporów między dyrektorem przedszkola, a radą pedagogiczną i radą rodziców
Dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców dążą do polubownego załatwiania sporu w toku:
1) indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami;
2) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami (z udziałem dyrektora);
3) indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami;
4) zebrania z rodzicami zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola;
5) zebrania z rodzicami ( z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny) zwoływanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu miesiąca od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.
W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu rada rodziców ( rodzic) ma prawo zwrócić się:
1. do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej;
2. do organu prowadzącego – w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
5. Spory między organami przedszkola mogą być rozstrzygane przez komisję pojednawczą. Komisję pojednawczą powołuje dyrektor spośród członków rady pedagogicznej i rady rodziców. W jej skład wchodzi po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców oraz dyrektor jako przewodniczący (jeśli nie jest stroną w konflikcie). Jeśli dyrektor jest stroną w konflikcie, to na jego miejsce jest powołany inny przedstawiciel rady pedagogicznej.
6. Strony zwaśnione prezentują własne stanowiska komisji pojednawczej, a komisja ustala sposób głosowania odnośnie rozwiązywanego problemu. W razie braku porozumienia stanowisko zajmują przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§4
Organizacja przedszkola
Statut przedszkola określa organizację przedszkola
1. Czas pracy przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w kartach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
2. Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 630 do 1730
§5
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
1) w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, w uzgodnieniu z organem prowadzącym może zostać zmniejszona liczba oddziałów,
2) w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych,
3) sytuacjach wymienionych w punktach 1) i 2) liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
4) w miarę potrzeb społecznych może powstać oddział integracyjny, w którym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
3. Istnieje możliwość przyjęcia do przedszkola dzieci niepełnosprawnych, po uprzednim przedłożeniu przez rodziców orzeczenia poradni pedagogiczno - psychologicznej określającego poziom rozwoju i stan zdrowia dziecka. Decyzję o przyjęciu tych dzieci podejmuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
4. Zatajenie przez rodziców (prawnych opiekunów) informacji o złym stanie zdrowia dziecka i odmiennym poziomie rozwoju upoważnia dyrektora do skreślenia go z listy po uzyskaniu akceptacji rady pedagogicznej.
§6
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
Zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości wychowanków, dla których jest przeznaczony.
Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego. Opinia zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
2 a. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
1. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, naukę języka obcego, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi : z dziećmi w wieku 3-4 lata - około 15 minut z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut
2. Wszelkie ustalenia organizacyjne dotyczące prowadzenia zajęć dodatkowych opiniuje rada pedagogiczna w porozumieniu z radą rodziców.
3. Zajęcia dodatkowe odbywają się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§7
Przedszkole jest pięciooddziałowe. W razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
§8
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
a) czas pracy poszczególnych oddziałów;
b) liczbę pracowników pedagogicznych przedszkola , pracowników administracji i obsługi oraz liczbę stanowisk kierowniczych; zasady wynagradzania i zatrudniania pracowników o których mowa określają odrębne przepisy zwłaszcza Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy ;
c) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§9
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych ):
Ramowy rozkład dnia
Posiłki:
8.30 śniadanie*
12.00 obiad*
14.30 podwieczorek
I Organizacja grupy
- Schodzenie się dzieci do przedszkola.
- Zabawy dowolne przy niewielkim udziale nauczyciela służące realizacji o pomysłów dzieci.
- Wspieranie przez nauczycielki ciekawości, aktywności i samodzielności dzieci.
- Zabawy integrujące grupę. Ćwiczenia ogólnorozwojowe rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, grafomotorykę.
- Rozmowy kierowane na tematy zgodne z zainteresowaniami dzieci.
- Obserwacje nauczycielek, monitorowanie rozwoju dzieci pozwalające na ocenę jego prawidłowości.
- Czynności samoobsługowe, opiekuńcze, organizacyjne, inne.
- Aktywność ruchowa.
- Kształtowanie nawyków higienicznych.
II Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą zgodnych z:
- podstawą programową wychowania przedszkolnego,
- wybranym programem opracowanym przez nauczycielki
- planem pracy dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczej.
Zaplanowana i zorganizowana aktywność w obszarach:
- kształtowania umiejętności społecznych,
- czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
- wspomagania rozwoju mowy,
- wspierania dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych,
- wdrażania do dbałości o bezpieczeństwo,
- kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania,
- wychowania rodzinnego, obywatelskiego, patriotycznego,
- wychowania zdrowotnego,
- działalności: plastycznej, ruchowej, muzycznej, teatralnej, matematycznej, umysłowej, konstrukcyjnej, przyrodniczej, itp.
Pobyt na powietrzu
Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, spacery, wycieczki, zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, gry, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itp.
III czas relaksu
- Wypoczynek: terapia baśnią, muzykoterapia itp.
- Zabawy ruchowe.
- Praca kompensacyjno-wyrównawcza
- Indywidualna realizacja zadań edukacyjnych.
- Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości.
- Realizacja własnych planów pracy z dziećmi wymagającymi dodatkowego wsparcia oraz wykazujących zdolności w wybranych obszarach edukacyjnych.
- Zajęcia dodatkowe.
- Zabawy dowolne.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
§10
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola zgodny z arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny zatwierdzonym przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie krótszy niż 5 godzin dziennie i określony jest w godz. 800 – 1300 .
2) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej
3) dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
4.1) Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez: - Urząd m. st. Warszawy dla Dzielnicy Praga-Południe - Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
4.2) Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
4.3) Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godzinach od 800 do 1300.
4.4) Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z Uchwałą Nr X/133/2003 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku ze zmianami.
4.5) Opłata stała za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
4.5a) W przypadku uczęszczania dziecka do przedszkola dyżurującego w okresie przerwy wakacyjnej w wymiarze nie przekraczającym 14 dni kalendarzowych opłata, o której mowa w § 5 ust. 2 wynosi 50% ustalonej kwoty.
4.6) Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia ustala organ prowadzący, wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców.
4.7) Odpłatność rodziców za żywienie dziecka w przedszkolu obejmuje :
100% kosztów surowca zużytego do przygotowania posiłków w tym :
a) śniadanie - 30%
b) obiad - 50%
c) podwieczorek - 20%
4.8) W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności, z wyłączeniem pierwszego dnia nieobecności dziecka. Zwrotowi podlega stawka żywieniowa za pierwszy dzień nieobecności dziecka, w przypadku, gdy absencja ta zostanie zgłoszona co najmniej w ostatnim dniu roboczym przed nieobecnością.
4.9) Opłaty za żywienie dzieci, personelu oraz z tytułu najmu pomieszczeń i darowizny gotówkowe wchodzą w skład dochodów własnych.
4.10) Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca przez kierownika gospodarczego. Opłaty mogą być wnoszone w jednej z form wybranej przez rodziców: - wpłata na wskazany rachunek bankowy, - przelew na wskazany rachunek bankowy, - wpłata gotówkowa w kasie Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty Warszawa ul. Grochowska 262, - wpłata gotówki w przedszkolu na kwitariusze przychodowo- ewidencyjne.
4.11) Rodzice ( prawni opiekunowie ) mogą ubiegać się o całkowite lub częściowe umorzenie opłaty stałej za pobyt dziecka w przedszkolu.
4.12) Tryb i zasady przyjmowania oraz rozpatrywania wniosków o całkowite lub częściowe umorzenie opłaty stałej określa Uchwała Nr LXXVI/2333/2006 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.
4.12a) Zasady obniżania i nie pobierania opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w odniesieniu do przedszkoli publicznych prowadzonych przez m. st. Warszawa określa załącznik do zarządzenia Nr 2159/2005 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 3 lutego 2005 r.
4.12b) Zasady obniżania i nie pobierania opłaty za żywienie w przedszkolu określa Zarządzenie Nr 2048/2008 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 11 września 2009 r. w sprawie zaakceptowania warunków korzystania ze stołówek zorganizowanych w przedszkolach i szkołach m. st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki.
4.13) W przypadku zalegania i uchylania się od odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu w 2 miesiącu następuje skreślenie dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola po uprzednim zawiadomieniu rodziców.
4.14) Personel przedszkola wnosi opłatę za żywienie w wysokości zwiększonej o 35% stawki żywieniowej ustalonej dla dzieci korzystających z posiłków w przedszkolu.
§ 11
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
1. Zgodnie z arkuszem organizacyjnym zatwierdzonym przez organ prowadzący przedszkole zapewnia pełną obsadę pedagogiczną i administracyjno- obsługową.
2. Pracownicy na wszystkich stanowiskach dbają o klimat i dobre imię placówki, są współodpowiedzialni za realizację zadań przedszkola.
3. Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad i przepisów bhp. i p.poż. .
4. Szczegółowy zakres czynności poszczególnych pracowników znajduje się w teczkach osobowych .
5. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
6. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
6.1. Zakres zadań nauczyciela poza określonymi w § 15 ust. 1 :
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
2) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów,
3) planowanie pracy z uwzględnieniem form pracy indywidualnej, związanej z potrzebami rozwojowymi każdego wychowanka,
4) prowadzenie pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej z respektowaniem przepisów prawa, norm moralnych i społecznych,
5) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
6) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
7) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
8) realizacja programu z prawem do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne,
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami:
a) dzienniki zajęć,
b) plany pracy dla poszczególnych oddziałów,
c) plan współpracy z rodzicami.
10) obserwacja pedagogiczna dzieci,
11) nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
12) odpowiedzialność za powierzone mienie,
13) stwarzanie atmosfery życzliwości, dbałość o dobre imię swego zakładu pracy,
14) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
15) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
17) nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie placówki, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola, zawiadomić pracownika obsługi o fakcie przebywania osób postronnych,
18) nauczyciel lub inny pracownik placówki powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia,
19) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
6.2. Nauczyciel ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony:
a) dyrektora,
b) opiekuna – wyznaczonego na czas odbywania stażu,
c) doradcy metodycznego,
d) instytucji oświatowych i naukowych,
e) organu prowadzącego w zakresie organizowanego doskonalenia zawodowego.
6.3. Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym. Ochronie przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych podlegają nauczyciele, do których mają zastosowanie przepisy Karty Nauczyciela, tj. nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach. Nauczyciele podczas pełnienia obowiązków służbowych (lub w związku z pełnieniem tych obowiązków) korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (na zasadach określonych w kodeksie karnym), co wynika ze zmienionego art. 63 Karty Nauczyciela. Zmiana ta oznacza m. in., że określone czyny zabronione popełnione na szkodę nauczyciela będą ścigane z urzędu , a nie jak dotychczas z oskarżenia prywatnego. Przepisy rozdziału XXIX kodeksu karnego Przestępstwa przeciwko działalności państwowych oraz samorządu terytorialnego przewidują też surowsze kary za: znieważenie (art. 226) lub naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza publicznego (art. 222), czynną napaść na niego (art. 223), a także stosowanie groźby bezprawnej lub przemocy w celu zmuszenia go do przedsięwzięcia lub zaniechania prawnej czynności służbowej (art. 224 ).
7. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych;
a) w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
b) ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
c) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola i znajdują się one w teczkach akt osobowych.
7.2. Zadania pracowników nie będących nauczycielami
1) Do obowiązków pracownika administracji zwanego kierownikiem gospodarczym należy :
- prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
- sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola;, współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola /remonty i konserwacje/,
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt;
- nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
- sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej,
- pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z usług przedszkola,
- prowadzenie magazynów i dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych w razie potrzeby
– w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców,
- uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
- prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych,
- ścisła współpraca z księgowym w DBFO,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji placówki.
2) Zakres obowiązków sekretarki:
- przyjmowanie i rozdział korespondencji,
- rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących,
- prowadzenie list obecności i ewidencji czasu pracy pracowników administracji i obsługi,
- przepisywanie korespondencji,
- wysyłanie korespondencji,
- wystawianie pracownikom legitymacji (zniżkowych i ubezpieczeniowych),
- wystawianie różnorodnych druków i zaświadczeń,
- prowadzenie dokumentacji związanej z kadrami,
- prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i płatnych zastępstw nauczycieli i pracowników obsługi,
- pełnienie obowiązków kasjera przedszkola w przypadku nieobecności kierownika gospodarczego,
- prowadzenie zbioru zarządzeń, instrukcji, przepisów,
- prowadzenie archiwum,
- sporządzanie sprawozdawczości,
- opracowywanie zarządzeń GUS dotyczących pracowników przedszkola,
- prowadzenie SIO,
- prowadzenie dokumentacji przedszkola.
3) Do obowiązków kucharza w przedszkolu należy :
- przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
- przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
- prowadzenie magazynu podręcznego,
- utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych,
- branie udziału w ustalaniu jadłospisów,
- zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
4) Do obowiązków pomocy kucharza w przedszkolu należy :
- pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
- utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz pomieszczeń magazynowych,
- załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem żywności,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
5) Do obowiązków pomocy nauczycielki należy :
- pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
- pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć, zabaw, ćwiczeń i gier,
- czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela,
- utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego.
6) Do obowiązków woźnej i starszej woźnej przedszkola należy :
- utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z wymogami i przepisami SANEPID-u,
- pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie/,
- rozkładanie i składanie leżaków,
- pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
- pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć,
- uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
7) Do obowiązków dozorcy i starszego dozorcy przedszkola należy :
- otwieranie i zamykanie przedszkola,
- codzienna kontrola zabezpieczenia przed pożarem i kradzieżą,
- utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz terenu należącego do przedszkola,
- pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione,
- dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w przedszkolu,
- utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych pomieszczeniach,
- sprzątanie terenu wokół przedszkola,
- odśnieżanie dojść i wjazdów do budynku,
- grabienie liści,
- czuwanie i zabezpieczanie mienia przed zniszczeniem i kradzieżą,
- całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru,
- systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno – kanalizacyjnych i elektrycznych,
- dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie,(wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie przedszkola, a także sprzętu i zabawek),
- dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy, - wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego – troska o roślinność,
- w czasie wakacji i remontów usuwanie z pomieszczeń mebli i sprzętu, należyte ich zabezpieczenie,
- dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola, uczestniczenie w większych zakupach,
- wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które wynikają z organizacji przedszkola.
8) Do zadań szatniarki należy:
- utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni, łazienek (ogrodowej i dla pracowników przedszkola) oraz gabinetu dyrektora,
- uzupełnianie mydła , ręczników jednorazowych, ochraniaczy na buty
- dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci,
- pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
- pomoc przy myciu rąk , korzystaniu z toalety ogrodowej,
- pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
- wydawanie dzieci tylko rodzicom lub upoważnionym osobom,
- obsługiwanie telefonu w szatni,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola. Szczegółowe zakresy zadań i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk znajdują się w teczkach osobowych wszystkich pracowników.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 12
Dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
1. W przedszkolu, utworzone może być stanowisko wicedyrektora, za zgodą organu prowadzącego, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej. 2. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem.
§13
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego , dwóch lub trzech nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców ( opiekunów prawnych ).
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§14
1. W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo logopedę świadczącego różne formy pomocy specjalistycznej na rzecz dziecka i rodziny .
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
2. Rejonowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oddelegowuje do pracy na terenie przedszkola psychologa na 6 godz. w tygodniu.
3. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) Praca z dzieckiem - diagnoza psychologiczna, - prowadzenie zajęć wspomagających.
2) Współpraca z placówką
- poznawanie potrzeb środowiska lokalnego i podejmowanie działań w oparciu o tę wiedzę,
- współpraca z nauczycielami, w tym wspieranie działań nauczycieli w pracy dzieckiem,
- przekazywanie informacji o wynikach badań psychologiczno-pedagogicznych, konsultacje,
- prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla nauczycieli,
- udział w radach pedagogicznych, w zależności od potrzeb placówki.
3) Współpraca z rodzicami
- omawianie wyników badań i obserwacji,
- udzielanie wsparcia w sprawach dydaktycznych i wychowawczych,
- prowadzenie spotkań i warsztatów o charakterze psychoedukacyjnym,
- kierowanie dzieci i rodziców w miarę potrzeb do innych placówek specjalistycznych.
4) Rozwój kompetencji zawodowych - współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka i rodzinę.
5) Prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
6) Koordynowanie pracy zespołu psychologów przedszkolnych.
7) Inne zadania zlecone przez Dyrektora Poradni.
§15
1. Nauczyciele realizują zadania związane z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności za jakość uzyskiwanych efektów jeżeli absencja dziecka w przedszkolu przekracza 50%;
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji;
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
3.1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
3.2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
3.3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
2. Współdziałanie dyrektora i rady pedagogicznej z rodzicami uwzględnia prawa i obowiązki rodziców wynikające z przepisów ustawy o systemie oświaty, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz z Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców.
3. W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze nauczyciel:
1.1 systematycznie informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programowa wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości umiejętności;
1.2 informuje rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włącza ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają;
1.3 zachęca rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci;
1.4 W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
4. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą poprzez:
1) zebrania ogólne (przynajmniej dwa razy do roku ),
2) zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron),
3) zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje,
4) spotkania grupowe- z rodzicami i dziećmi, prowadzone metodami aktywnymi,
5) wspólne plenery – warsztaty plastyczne, rodzinne zabawy w teatr,
6) wystawy prac dzieci,
7) kontakty indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców,
8) udział w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i imprez artystycznych dla dzieci,
9) inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola,
10) kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok,
11) dni adaptacyjne(pod koniec czerwca i sierpnia) dla rodziców i dzieci trzyletnich, które przychodzą do przedszkola pierwszy raz.
§16
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
2a. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
2b. 1) Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
2) Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
2c: 1) Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
2) Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
3) Dyrektorzy publicznych i niepublicznych przedszkoli i szkół podstawowych, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, są obowiązani powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, w tym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym oraz o zmianach w tym zakresie.
3. Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo,
2) przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków.
3.1. Rekrutacja odbywa się co roku wg harmonogramu i zasad organizacji naboru ustalonych przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy.
3.2. Kryteria przyjęć zgodne z § 2 Rozporządzenia MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych. W pierwszej kolejności przyjmowane są:
• dzieci w wieku 6 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne
• dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących
• dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzekucji, na podstawie odrębnych przepisów, a także
• dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
Dodatkowe kryteria przyjęć:
• zapewnienie miejsca dzieciom już uczęszczającym do danego przedszkola i ich rodzeństwu,
• dzieci z rodzin wielodzietnych,
• dzieci rodziców obojga pracujących / z wyłączeniem 3 – latków /,
• bliskość zamieszkania,
• bliskość miejsca pracy,
• konieczność zapewnienia opieki dzieciom przez okres dłuższy niż 5 godzin.
3.3. Rekrutacja do przedszkoli samorządowych prowadzona jest przez dyrektorów przedszkoli z wykorzystaniem elektronicznego systemu ewidencji podań i wspomagania zapisu.
3.4. Rodzice ubiegający się o miejsce w przedszkolu zobowiązani są zapoznać z bieżącymi informacjami Biura Edukacji m. st. Warszawy oraz przestrzegać terminów i zasad określonych w harmonogramie rekrutacji oraz w instrukcji obsługi elektronicznego systemu ewidencji podań do przedszkoli.
3.5. Dzieci nie zakwalifikowane w zasadniczej rekrutacji, na wniosek rodzica wpisywane są na listę dzieci oczekujących i złożone przez nich zgłoszenia rozpatrywane są ponownie w miarę zwalniających się miejsc w ciągu roku szkolnego przez dyrektora przedszkola.
3.6. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy układ architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego.
3.7. Prawa dziecka są zagwarantowane w wielu dokumentach międzynarodowych, Konstytucji RP i prawie oświatowym. W preambule ustawy o systemie oświaty czytamy: Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej [...] kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej , a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka
A. Zgodnie z Konwencją Praw Dziecka wychowanek w przedszkolu ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, a szczególnie:
• dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
• organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
• zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
b) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
c) życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
d) akceptowania go takim, jakie jest ,
e) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju ,
f) poszanowania własności,
g) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
h) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
i) swobody, myśli, sumienia i wyznania,
j) wyrażania własnych poglądów,
k) pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić,
l) wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
m) odpowiedniego standardu życia,
n) ochrony zdrowia,
o) zabezpieczenia socjalnego,
p) wypoczynku i czasu wolnego,
q) korzystania z dóbr kultury.
B. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do:
a) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
b) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych,
c) przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”,
d) przygotowania do samodzielnego życia,
e) wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia,
f) poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej,
g) spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
h) wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć- w różnych formach działalności,
i) pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
j) zaspokajania poczucia bezpieczeństwa,
k) wprowadzania w kulturę bycia.
C. Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest :
a) współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania , nauczania i terapii,
b) szanowanie odrębności każdego kolegi,
c) przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
d) szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności,
e) uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów,
f) przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
g) kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych,
h) przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniących dyżur,
i) zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek,
j) pomaganie słabszym kolegom,
k) poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak : dobro, prawda, miłość i piękno.
3.1) W rozwoju dziecka najważniejszą rolę odgrywają rodzice, dlatego jednym z warunków prawidłowej i pełnej realizacji celów, zadań i funkcji przedszkola jest pozyskanie do współpracy rodziny, która jest dla dziecka podstawowym środowiskiem wychowawczym. Dopiero zgodne współdziałanie przedszkola i rodziny może zapewnić właściwe warunki wychowania i pobudzania rozwoju dziecka. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
1 - Rodzice mają prawo do:
c) znajomości zadań wynikających z planu nadzoru pedagogicznego przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych w danym oddziale;
d) wyboru z oferty ( zawartej w rozdziale... statutu) rodzaju zajęć, w których będzie uczestniczyło ich dziecko;
e) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
f) wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
g) stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo-dydaktyczne;
h) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im;
i) aktywnego włączania się w życie przedszkola;
j) współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
k) wymagania od przedszkola wysokiej jakości usług edukacyjnych;
l) uznania swego prymatu jako pierwszych nauczycieli swoich dzieci;
m) wychowania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na kolor skóry, rasę narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną;
n) występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola lub naczelnika wydziału oświaty w obronie praw dziecka, jeśli zostały one naruszone.
2 - Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
c) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
e) przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej,
f) troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka,
g) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
h) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
i) przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach,
j) branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach klasowych,
k) zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich,
l) dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka.
Ponadto rodzice mają obowiązek:
o) wychowywać swoje dziecko w duchu odpowiedzialności- za siebie i za innych, oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
p) włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
q) poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągniecie określonych celów edukacyjnych;
r) poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności pierwszych nauczycieli i partnerów w kontaktach przedszkole-dom;
s) respektować uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzenia dyrektora.
3.2) Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka W tym celu dyrektor porozumiewa się z radą pedagogiczną i radą rodziców, zasięga ich opinii i podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka ( bądź nie ) z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc nieobecności dziecka w przedszkolu,
b) systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny,
c) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu,
d) utajnienia (przy wypełnianiu karty zgłoszenia) choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie,
e) upoważniony uchwałą rady pedagogicznej podjętą w porozumieniu z psychologiem i rodzicami dziecka, jeżeli wymagają tego warunki zdrowotne lub dziecko posiada zaświadczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o niezdolności do korzystania z zajęć przedszkolnych i wymogu opieki indywidualnej,
c) na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci, a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów / bądź rodzice odmawiają współpracy ze specjalistą /.
Decyzję (wraz z uzasadnieniem) o skreśleniu dziecka z listy rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
§ 17
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację bieżącą i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami .
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
Postanowienia końcowe:
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców, dzieci.
2. Traci moc statut uchwalony dnia 29 listopada 2007 roku
STATUT ZOSTAŁ UCHWALONY DNIA 20.11.2009 roku
STATUT WCHODZI W ŻYCIE Z DNIEM 1 GRUDNIA 2009 roku